DOROTEA HEMBYGDSFÖRENING

En del av kulturen i Dorotea

Renovering Per-Albin torpet

Per-Albin torpet eller ”Sundströms torpet” kan man också kalla det, föreningen fick det av Dorotea kommun till föreningens 70 års jubileun 2003, men arbetet att fixa till det har stått stilla i flera år, tills för några år sedan så började vi själva lite grann, men det gick dåligt, det var alldeles för lite intresse. Föreningen fick också en större penninggåva av Allan och Mias pojkar.

Fönsterrenovering!

Dom två första ytterbågarna på torpet är klara o ditsatt, renoverad från scratch, kittad med linoljekitt och målad med linoljefärg, ska väl hålla ett tag. Foder och karm går att ta eftersom. /Oskar

______________________________________________________________________________

Renoveringen av övervåningen!

Vi har fått tag på en snickare som ska hjälpa oss med övervåningen.

Det är Christian på TKV-BYGG, dom är från Hoting.

Christian till höger.

Han får hjälp av sin bror William.

______________________________________________________________________________

Till slut ett år så var det några kollegor till mig som målade kyrkan, så vi frågade om dom var intresserade av lite ”regnjobb”, det gick alldeles bra, så då fick vi undervåningen målad och tapetserad, det blev jättebra.

Sen skulle allt möbleras, det blev också bra.

Bilder kommer på möbleringen.