DOROTEA HEMBYGDSFÖRENING

En del av kulturen i Dorotea

Lite vyer från Kullerbacken när det var advent.

Bilder från Advent 2021, gröten tog nästan slut, en jättetrevlig dag!

Gröten och mackorna gick åt som smör i solsken.
En lycklig fiskare.
Tomtebagarna var också på plats.
En Tomtebagare till!

Om ni klickar på länken härunder så är det en liten film på spelmännen!

_________________________________________________________________________________________________________________________

Kommande aktivitet i sommar är att vi ska göra en ny kåta, den som är nu är heldålig. Vi har fått tag på en snickare som har gjort ett par kåtor i Borgaområdet. Det är mycket ont om dom som kan bygga kåtor, och dom som kan, har inte tid.

Vi har fått ett helt lastbilslass timmer av SCA och det är nu sågat i Lajksjö på byasågen där.

I dagarna nu så ska allt virke köras upp på Kullerbacken för att läggas upp och ströas.

Staffan Östman ställde upp och körde allt virke från Lajksjö till Kullerbacken idag, torsdag 20 maj.

Så idag fredag den 21 maj var vi där och lade upp och ströade virket, imorron gör vi klart det sista.

Vi la plåt som skydd för regnet som kommer antagligen.

Mycket fint virke blev det.

Det blev en hel skäppa bake också som ska va utanpå kåtan.

Baken som ska användas.

Nu är gamla kåtan riven, fredag 11 juni, Bilder kommer.